Verslag en presentaties ZOV ledendag 'Maashorst: strategische verbinding?'
19 juli 2016

Op maandag 4 juli organiseerde de Zeelandse Ondernemersvereniging haar tweede kwartaalbijeenkomst van 2016 met als thema 'Maashorst: strategische verbinding?'.

Voor deze avond waren naast de eigen Zeelandse ondernemers ook alle omliggende Maashorst-ondernemersverengingen van Schaijk, Reek, Uden, Volkel, Odiliapeel, Nistelrode, Vorstenbosch, Heeswijk-Dinther & Heesch uitgenodigd. Doel van deze avond was om als gezamenlijke Maashorst-ondernemers te proberen een antwoord te formuleren op de vraag of de Maashorst daadwerkelijk een strategische verbinding is. Om een antwoord op deze vraag te kunnen formuleren was door de ZOV een programma verzorgd waarin goed ingevoerde sprekers hun kennis konden delen van én over de Maashorst.

ZOV- voorzitter John Eijsermans verzorgde de opening waarin hij duidelijk het belang aangaf van onderlinge samenwerking tussen Maashorst- ondernemersverenigingen, om ook voor de toekomst de belangen van alle Zeelandse ondernemers te kunnen blijven behartigen.

Namens ZOV 2.0 gaven Willem Peters en Alfred van Meegen een korte uitelg over de opzet & verwachtingen van de avond en gaven zij aan welke rol voor ZOV 2.0 is weggelegd als verbindende en informerende factor binnen de Maashorst.

Na de introductie van Noud Cornelissen als avondvoorzitter werd de aftrap gedaan door Stichting de Maashorstfair, vertegenwoordigd door Adri Lammers, Jan Ottens en Annemarie Ruis.

Voor de komende jubileumeditie van Maashorstfair op 31 juli as. is weer een mooi programma opgezet om ter promotie van de Maashorst. Voor deze 10e editie, fungeert als beeldmerk en blikvanger niks minder dan de alom bekende entree van Circus Herman Renz inclusief de alom bekende clown Milko. Naast presentaties, demonstraties, straatartiesten, de bekende MaashorstFair Knuffelkoe dit jaar ook spectaculaire nieuwe agro-technische snufjes, een 'Winkelmuur' waarin heerlijke producten van in en rond de Maashorst te zien en te kopen zullen zijn en de presentatie van hét streekproduct pur sang: het nieuwe 'Maashorst spelt worstenbroodje' met gehakt van Maashorst Brandrode Rund.
Ook dit jaar weer een culinair horecaplein en een pop-up restaurant in de veldschuur van boer Piet voor een culinair diner, dit alles met live muzikale omlijsting. Kijk op www.allemaalmaashorst.nl voor een compleet overzicht van alle activiteiten.
Als aftrap van deze jubileum editie is er op zaterdagavond 30 juli een BBQ georganiseerd onder de noemer 'Maashorst Ontmoet'.
Bekijk de poster van de Maashorstfair en de flyer van de BBQ >

Als tweede spreker verzorgde Rene Jetten een zeer indrukwekkende presentatie over hoe we de toekomst van het economische landschap Maashorst moeten duiden, vormgeven en beïnvloeden? De afsluitende opmerking dat we hiervoor actief een gemeenschappelijke noemer moeten formuleren om de Maashorst als 'groene long' binnen een verstedelijkt gebied economisch interessant maken, en een eigen positie moet laten verwerven voor de welvaart en welzijn van haar inwoners werd door alle aanwezige unaniem onderschreven.
Bekijk de presentatie van René Jetten >

Als laatste sprekers van de avond hebben Henk Hellegers en Marnix Bakermans, respectievelijk burgemeester van Uden & Landerd, een presentatie verzorgt over politieke opschaling en bijbehorende toekomstvisies. Hierin werd naast kansen voor ondernemers, economische kansen en werkgelegenheid ook gesproken over een evenwichtige regio die uit eigen kracht kan en moet ontwikkelen.
Bekijk de presentatie van gemeentes Uden en Landerd >

Als afsluiting van de avond is de uislag van de mini- enquête bekend gemaakt door de avondvoorzitter. Een korte evaluatie van deze enquête-uitslag onder de aanwezige onderstreepte de eindconclusie dat Zeelandse ondernemers de Maashorst zeker zien als strategische verbinding. Wel met de opmerking dat ondernemers in de Maashorst actiever mogen (en moeten…) gaan samenwerken.
Bekijk de uitslag van de mini-enquête >

De afsluitende borrel is ruimschoots benut om ideeën en suggesties aan te dragen voor een verdere samenwerking waarbij we nu al kunnen melden dat vervolgafspraken met omliggende ondernemersverenigingen al zijn vastgelegd.

De ZOV wil Noud Cornelissen bedanken voor zijn enthousiaste voorzitterschap van de avond, en Harold van Tiel voor de uitstekende verzorging van de avond en de toepasselijke 'Maashorst-hapjes'.

Vlnr.: John Eijsermans – voorzitter ZOV, Willem Peters – bestuurslid ZOV 2.0, Rene Jetten – Infrastructuur Maashorst, Alfred van Meegen – bestuurslid ZOV 2.0, Marnix Bakermans – burgemeester Landerd, Henk Hellegers – burgemeester Uden, Noud Cornelissen - avondvoorzitter, Jan Ottens – Stichting Maashorstfair, Annemarie Ruis - Stichting Maashorstfair.

Foto's Marc van Zuylen, Landerd Fotografie